Thumbnail

0-3 yaş uşaqlarda psixoloji inkişafı

        Körpələr həyata gözlərini açan kimi hər şeyi öyrənməyə başlayırlar. Keçirdikləri hər gün onların fərqli davranmalarına səbəb olur. Öyrənməsi, reaksiyaları və meylləri ilə sizi təəccübləndirən körpənizə qarşı davranışınızı müəyyən etmək üçün ilk növbədə onların zaman-zaman fərqlənən inkişaf xüsusiyyətlərini bilməlisiniz.    

           0-1 yaşlı uşagın inkişafı

  Körpələr ilk 3 ayda anaları ilə birlikdə özlərini bir bütün kimi qəbul edirlər. 4-cü ayda onlar anlamağa başlayırlar ki, onlar və anaları iki fərqli insandırlar. Körpənin həyatının ilk ili özünü və ailəsini kəşf etmə yaşıdır. Fiziki ehtiyaclarına diqqət yetirən körpə bu ehtiyacları ətraf mühitə izah etməkdən narahatdır. Onun ağlamaqdan başqa çarəsi yoxdur. Deməli, ağlamaq onun üçün bir ünsiyyət formasıdır. O, təkcə ağlamaqla deyil, ilk aydan göz təması və fiziki reaksiyalarla da ünsiyyət qurur. 3 aydan sonra gülümsəyir və insanların ona təbəssümlə yanaşdığını anlayır. Çıxardığı səslərlə onunla ünsiyyət qurmağa çalışan insanlara cavab verir. 6 aylıq körpənin inkişafı şəxsiyyət ipuçlarının verildiyi dövrdür. Onun temperamenti tədricən inkişaf edir və onun aktiv və ya sakit bir körpə olacağı başa düşülür. Sevdiyi şeylərlə daha çox maraqlandığı halda, sevmədiyini də kəşf edir və onlara məhəl qoymur. Bu dövrdə anaya qarşı həddindən artıq sevgi var. 8 aydan sonra ailəsini tam tanıyır və yad adamlara fikir verir.

 

Artıq 1 yaşına çatan uşaq problemlərini kiçik sözlərlə ifadə etmək səviyyəsinə çatıb. Çıxaracağı səslər hecalara çevrilərək məna qazanmağa başlaya bilər. Ən azından anası mətbəxdədirsə, indi anasının yanına getmək arzusunu kiçik hecalarla ifadə edə bilir.

Sadəcə ağlamaqla ünsiyyət qurmayacaq. Öpüşləri ilə daha çox güləcək və özünü qəbul etdirəcək. Ata övladını çağıranda ataya doğru addım atıb ona çata biləcək.

Oyuncaq dünyaları da dəyişəcək. O, artıq yalnız cingilti ilə maraqlanmayacaq. O, müxtəlif həndəsi naxışlarla açılmış oyuncaq parçalarını düzgün yerləşdirməyə səy göstərəcək. Parçaları daha tez tutacaq və tutacaq.

Ailəsi və ya baxıcısı ilə daha əyləncəli oyunlar oynamağa başlayır. Orqanlarını tanıyır və soruşduqda asanlıqla göstərir. O, həm də yuxarı və aşağı hadisələri anlamağa başlayır. Obyektin aşağı hissəsini göstərmək qabiliyyətinə çatır.

Geyinərkən qolları və ayaqları ilə kömək edir. Yemək yeyərkən qaşıq tutmağı xoşlayır və bu işdə uğur qazana bilir.

Problemlərini hələ bir cümlə ilə izah edə bilməyən uşağın ailəsi tərəfindən başa düşülməməsi uşağı bir az əsəbiləşdirə bilər.

1 yaşlı uşağı anlamaq üçün həmin uşağın psixologiyasını anlamaq lazım gələcək. Uşaq özünü ifadə etmək üçün bədən dilindən çox istifadə edəcək. Diqqəti cəlb etmək üçün hirslənmək, ağlamaq, gedərkən yıxılmaq və diqqət çəkmək, oyuncağını atmaq kimi reaksiyalarla anlaşılmaq istəyəcək.

Misal üçün; evdə cansıxıcı olan və çölə çıxmaq istəyən bir yaşlı uşaq; Çölə çıxmaq istədiyini paltosunu göstərməklə ifadə edə bilər. Yaxud atasına həsrət qalan uşaq atasının pijamalarını saxlamaq istəyə bilər. 1 yaşında belə uşağın psixoloji olaraq köçürmək istəyəcəyi şeylər olacaq. Onlar gülərək, ağlayaraq, əsəbiləşərək və ya vizual obyektə işarə edərək reaksiya verə bilərlər. Uşağı anlamaq üçün ailələrin bu mövzularda kitablar oxuması və bir mütəxəssisdən kömək alması faydalı ola bilər.

                  2 yaşlı uşağın inkişafı

2 yaş inkişaf baxımından muxtariyyət duyğunun ön planda olduğu bir dövrdür. İstəklərinə verilən mənfi reaksiyalara və istədiklərini əldə etmək üçün göstərdikləri müqavimətə qəzəbli davranmaq, onları narahat uşaq kimi göstərə bilər. Bu dövrdə valideynlərin səbri körpənin özünə inamının inkişafında təsirli olur. Daimi araşdırma həvəsi olan bu dövrdə aktiv uşağı həddindən artıq məhdudlaşdırmaq onun üçün mənfi hal ola bilər. Çünki körpə öyrəndiklərini 2 yaşında inkişaf etdirir. Valideynlərini təqlid edir. Bu dövrdə o, parka getmək və valideynlərindən başqa başqaları ilə oynamaq istəyəcək. Bu, onun sosiallaşması üçün mühüm addımdır. Paylaşma duyğusunun tam inkişaf etmədiyini və 2 yaşın özünü mərkəzləşdirən bir yaş olduğunu fərz etsək, möhkəm dostluqların inkişaf etmədiyini və onların daim qarşıdurma içində olduğunu görə bilərsiniz. Unutmayın ki, 2 yaş sindromu dediyimiz bu dövr inkişaf mərhələsidir və bir müddət sonra öz-özünə bitəcək.“2 yaşlı uşaq nə edir?” Sualın şirin cavabları da var. Onun bayaq ağlına gələn sözləri, bacardığı işləri (öz yeməyini yeməsi, paltarını soyunması, tualet məşqi və s.) böyüsə belə heç vaxt unuda bilməzsən.

      2 Psixologiya Dövründə Nələr Baş verir?

2 yaş psixoloji dövr uşağın sağlam inkişafının əvəzedilməz dövrüdür. Uşaqlar ətrafdakı dünyanı kəşf etməyə meyllidirlər. Onun ən böyük arzusu hər şeyi öz başına etməkdir. Bu prosesdə uşağın özünüdərketmə qabiliyyəti inkişaf edir. Bu, fiziki və ya psixoloji pozğunluq deyil. Bu, yalnız təhlükəsiz ayrılıq dövründə uşağın fərdiləşdirilməsi tələbidir. Bir fərd olaraq xarici dünya ilə əlaqə qurma ehtiyacı ilk dəfə 2 yaşında görünür. Uşaq öz mənəvi doğulmasına nail ola bilmirsə (2-4 ayrılıq dövrü); fərdiləşdirilə bilməz. O, anası ilə asılılıq yaradan münasibətini bitirə bilmir. Məktəb həyatında və gələcək şəxsi və ictimai həyatında narkomaniya ilə bağlı problemlər yaşayır. Anadan asılılığına son qoya bilməyən fərdlər; həyatlarında həmişə asılı münasibətlərə ehtiyac duyurlar. Onlar həmyaşıdlarına nisbətən asılılıq yaradan maddələrə və vəziyyətlərə daha çox meyllidirlər. Bütün bunların qarşısını almaq üçün uşağın 2 illik psixoloji dövrünü yaşamasına və fərdiləşməyə (təhlükəsiz ayrılma) ilk addımını cəsarətlə atmasına zəmin hazırlamaq lazımdır.

Anası ilə asılılıq əlaqəsini kəsmiş uşaq; mənəvi cəhətdən möhkəmləndi. Öz gücünü dərk edir. Qərarlarını həyata keçirdikcə özünə inam qazanır. Maraq hissi dəstəklənəndə onların bacarıq və qavrayış səviyyəsi yüksəlir. Beləliklə, uşaq məktəb dövrünə addım-addım hazırlanır.

            3 yaşlı uşağın inkişafı


  "Bu nədir? Niyə? o kimdir? Hə? Bu dövrdə uşaqların ən populyar ünsiyyəti sual verməkdir. Beləliklə, bu dövrü kiçik detektiv dövrü adlandıra bilərik. Daimi maraq və kəşf psixologiyası bu suallara yol açır. Valideynlər bu suallara mümkün qədər yaxşı cavab verməlidirlər, çünki 3 yaşlı uşaqlar həyatlarının ən məhsuldar öyrənmə vaxtını keçirirlər. 2 yaşında başlayan hər şeyi hiss etdikləri hissi bu dövrdə də davam edə bilər. Bunun üçün onun oyun yoldaşları olmalıdır. Bu, uşağın sosial inkişafı üçün vacib bir addımdır. 3 yaşında onlar tədricən empatiya qabiliyyətini qazanmağa başlayırlar. Onlar ətrafdakıların üz ifadələrindən necə hiss etdiklərini anlaya bilirlər. Ona kədərləndiyinizi, yorğun olduğunuzu və ya etdiyi işi sevdiyinizi söyləyə bilərsiniz. Bu dövrdə valideynlər uşağın inkişaf dövrünə töhfə verəcək fəaliyyət və oyunlar inkişaf etdirməli, onların da bir fərd olduğunu qəbul edərək zövq və istəklərinə hörmət etməlidirlər.

       3 yaşlı uşaq psixologiyası haqqında hər şey

Gənc uşaqlar üçün ən kritik yaşlardan biri olan üç yaş onların özlərini dərk etdikləri, xəyal qurduqları və müstəqilliklərini elan etdikləri yaşlardır. Onlar ailələrinə qarşı inadkar olmağa meyllidirlər, xüsusən də öz istəklərinin həyata keçirilməsinə gəldikdə.Bu yaşda körpəlikdən uşaqlığa qədər yeriməyə və danışmağa başlayan uşaqlar ətraf mühitdən asılı olmaq istəmirlər. Onlar təmkinliyə reaksiya verirlər, çünki araşdırmaq və idarə etmək istəyirlər. Bu prosesdə ailə ilə uşaq arasında münaqişələrin yaşanması çox təbiidir.

3 yaşlı depressiya dövrü kimi də tanınan bu mərhələdə uşaqlar öz eqolarını kəşf edirlər. 3 yaş uşaq psixologiyası baxımından əhəmiyyətlidir və ailələr tərəfindən çox yaxşı idarə olunmalıdır. Çünki bu mərhələnin uğuru və ya uğursuzluğu uşağın sonrakı illərdə psixologiyasına da yansıyacaq.

3 YAŞLI UŞAQ PSİXOLOGİYASI ÜZRƏ AİLƏLƏRƏ TƏKLİFLƏR

Bu prosesdə valideynlərin uşağa yanaşması çox önəmlidir. Xüsusilə də uşağın psixologiyasını anlamaq və ona uyğun davranmaq lazımdır.

Onun üçün xüsusi bir dünyası olan uşağın yaxşı davranışı mükafatlandırılmalı, yanlış məsləhətləşmələrdə uşağa sakitliyini qoruyub saxlayaraq davranışının niyə yanlış olduğu öyrədilməlidir. Xüsusilə də bu prosesdə istədiyiniz hər şeyə hə demək çox yanlışdır. Ailələr də lazım gəldikdə uşağın istəklərinə yox deməlidirlər.

Ailənin uşağa münasibəti nə qədər səbirli və sakit olarsa, övladının bu çətin 3 yaşlı uşaq psixologiyası prosesinin öhdəsindən gəlməsi bir o qədər asan olar. Valideynlərinizin qərarlı olması və birlikdə hərəkət etməsi vacibdir. Çünki ata “hə” deyən anaya “yox” desə, uşaq çaş-baş qalacaq və asan olana üz tutacaq.

Bu prosesdə uşağın uşaqla əlaqəsi dərin bağların qurulması baxımından zəruridir. Ailə ilə oyun oynamaq və fəaliyyət göstərmək uşağı rahatlaşdıracaq və münasibətlərini gücləndirəcək. Xüsusilə ailələrin onlara sakit və sevgi ilə yanaşması 3 yaşlı uşaq psixologiyası baxımından zəruri şərtdir.